Har du tillstånd att kommunicera med dina kunder?

Problemet med den vanligaste typen av marknadsföring är att den av de flesta ses som ett avbrott.

Eller kan vi gå så långt att kalla den SPAM marknadsföring? Det är reklam vi varken begärt eller i många fall inte vill ha.

Dessutom är dagens ungdom bäst i världen på att ignorera reklam.

Det kan vara en stor och fet banner på en hemsida, eller ett reklamavbrott i TV, eller ett mail om att köpa blå piller till extrapris.

Oavsett så är det inte bästa starten på en relation.

Marknadsföring med tillstånd, också kallat permission marketing, går en annan väg. Det är ett koncept populariserat av Seth Godin och går ut på att man formar sitt budskap på ett sätt som gör att potentiella kunder vill lyssna. Det är priviligiet att leverera väntade, personliga, och relevanta meddelanden till folk som faktiskt vill ha dom.

Permission marketing som etablerat koncept har funnits i över 10 år nu och har skrivits om i Fast Company, Mashable, Copyblogger, och av Seth Godin själv 10 år efter han skrev boken om ämnet.

Men långt ifrån alla företag har hoppat på tåget ännu. Företag än idag upptäcker fördelarna med den här typen av marknadsföring.

Bli vän med dina nuvarande och potentiella kunder. När du blir det kommer inte bara kunden att tillåta din marknadsföring, dom kommer se fram emot den.

Som Seth Godin säger:

Förvandla främlingar till vänner och vänner till kunder.

Här har du ett test från Mr. Godin för att se hur nära din marknadsföring ligger marknadsföring med tillstånd.

1. Uppmuntrar varje marknadsföringssatsning en lärande relation med dina kunder? Uppmuntrar det kunden att ”höja handen” och börja kommunicera?

2. Har du en tillståndsdatabas? Håller du koll på antalet personer som gett dig tillstånd att kommunicera med dem?

3. Om kunder gav dig tillstånd att prata med dem, skulle du ha något att säga? Har du utvecklat en marknadsföringsplan för att lära personer om dina produkter?

4. När ni gått från främling till vän till kund, jobbar du med att fördjupa och stärka ditt tillstånd att kommunicera med dom personerna?

Hur får du tillstånd att kommunicera då?

Du frågar.

”Jag kommer göra X, Y, Z, och jag hoppas du vill lyssna.”

Om någon vill ha ditt nyhetsbrev så har du tillstånd.

Om någon vill ha din blogg i sin RSS-läsare så har du tillstånd.

Om någon följer dig på Twitter eller gillar dig Facebook så har du tillstånd.

Det gäller att vinna deras uppmärksamhet och respekt genom att vara intressant och göra intressanta saker. När du väl fått deras tillstånd gäller det att behålla tillståndet.

Vad tycker du om avbrottsmarknadsföring vs. marknadsföring med tillstånd?

Berätta gärna om ditt företag också så kan vi brainstorma hur vi kan förvandla främlingar till vänner i just ditt företag.

P.S. Om du vill läsa mer om Permission Marketing så har Seth Godin skrivit en bok om ämnet. Du kan få dom fyra första kapitlen gratis här. (notera hur han får ditt tillstånd att kommunicera!)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *