Isabellas hemligheter till framgång som DU kan kopiera

Isabellas HemligheterIsabellas hemligheter är namnet på Isabella Löwengrips senaste bok. Men i det här inlägget ska vi inte prata om hemligheterna i boken. Vi ska prata om hemligheterna bakom boken. Hemligheterna till hennes framgång.

Isabella jobbar hårt med att bygga sitt företagsimperium. Hon driver en tidning, ett klädmärke(sålt), ett bloggnätverk och ett investmentbolag. För att inte tala om en av Sveriges största bloggar.

Vad är Isabellas hemlighet till framgång?

Pusselbiten för att förstå och kunna upprepa Isabellas framgång är en pusselbit jag lärde mig av Eugene M. Schwartz, en av dom största marknadsförare och copywriters genom tiderna.

Här är pusselbiten från honom värd att bli översatt till svenska:

”Låt oss komma till kärnan av frågan. Makten, kraften, den överväldigande driften att äga, det som gör att reklam fungerar, kommer från marknaden själv, och inte från marknadsföringen. Marknadsföring kan inte skapa ett begär för en produkt. Det kan bara ta hoppen, drömmarna, rädslorna, och begären som redan finns i miljoner människors hjärtan, och fokusera dom redan existerande begären på en speciell produkt. Det här är en copywriters uppgift: Inte att skapa detta massbegär – utan att kanalisera och rikta det.” – Eugene M. Schwartz

När vi vet att man inte kan skapa begär, utan bara kanalisera begär som redan finns, så kan vi tydligt se ”hemligheten” till Isabellas framgång.

Medan dom flesta andra bloggare kanaliserar begäret hos sina besökare bort från sin blogg genom annonser till andra företags produkter så jobbar Isabella med att kanalisera sin publiks begär mer och mer mot sina egna produkter och tjänster.

Isabella skapade inte begäret för sin succétidning Egoboost Magazine, utan hon kanaliserade och riktade det redan existerande begäret hos sin publik mot den produkten. Precis som hon under 2012 kommer kanalisera det här begäret hos hundratusentals unga kvinnor mot bland annat sin bok Isabellas hemligheter och nya satsningarna Bellashop (sålt) och Bellaclub.

Det här är ett misstag som 99% av svenska bloggare gör tillsammans med alla stora svenska mediebolag. Dom kanaliserar begäret hos tiotusentals eller hundratusentals besökare mot annonser när dom i själva verket skulle kunna tjäna mångdubbelt mer om dom kanaliserade det begäret mot egna produkter och tjänster. Annonser är oftast en relativt dålig affär för alla utom annonsnätverket.

Isabella är en av få bloggare som fattat det här. Foki är en annan med sitt klädmärke, men både hon och Isabella skulle kunna göra mycket mer.

Hur DU Kopierar Isabellas Framgång

Har du annonser på din blogg eller hemsida? Du kanske till och med tjänar pengar på dom?

Isåfall är sannolikheten stor att du kan tjäna mångdubbelt mer genom att skapa och sälja dina egna produkter och tjänster.

CopybloggerBrian Clark som är grundaren bakom Copyblogger, en av världens mest populära bloggar, har fått många erbjudanden om att sälja sin blogg. Vissa erbjudanden i miljonklassen i dollar räknat. Men han har tackat nej till alla erbjudanden.

Han tackade nej för att dom som ville köpa bloggen värderade den efter sidvisningar och potentiella annonsintäkter. Men Brian Clark vet det verkliga värdet av sina läsare, och att dom är värda mångdubbelt mer för honom när han säljer egna produkter och tjänster.

För att kopiera Brians och Isabellas framgång och kanalisera det här begäret mot dina egna produkter och/eller tjänster så krävs förstås en mycket viktig ingrediens.

En publik.

Har du ingen publik som är villig att lyssna så har du inget begär att kanalisera. Brian Clark pratar ofta om en Minimum Viable Audience, grovt översatt till Minsta Genomförbara Publik, där han menar att du ska bygga en publik långt innan du har något att sälja. Bygga en publik kan du göra t.ex. genom content marketing i form av en blogg, en podcast, eller något annat medium.

Det här rekommenderas av två anledningar:

  • Du ser om det finns ett behov. Genom att producera innehåll genom t.ex. en blogg kommer du märka om det finns ett stort nog intresse för din idé. Gissa vad jag gör med TidigMorgon?.
  • Du lär känna dina läsare och kan anpassa produkterna till dina läsares begär och behov, men du vet också exakt vilka som kommer köpa av dig innan du lägger ner tid och pengar på att skapa produkten eller tjänsten.

Om du gillade den här artikeln, dela den gärna med dina entreprenörs- och bloggar-vänner!

Vad tycker du om Isabellas hemligheter? Lämna gärna en kommentar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *