Få saker gjort: Hemligheten som byggde ett stålimperium

”Den som förvärvar förmågan att ta full besittning av sitt eget sinne kan ta besittning av allt annat som han är rättvist berättigad till.” – Andrew Carnegie

Gammal som ung. Rik som fattig. Stor som liten. Alla har vi 24 timmar på dygnet. Det är hur du använder dina timmar varje dag som avgör om du kommer vara till freds, eller full av ånger, när du ligger på dödsbädden.

Använder du dina timmar väl?

Även om du svarar ja på den frågan så kommer här ett tips för hur du får mer gjort på mindre tid, så du kan lägga mer tid på det som verkligen betyder något. Denna hemlighet bidrog till att stålmagnaten Andrew Carnegie blev en av världens rikaste män i början på 1900-talet när han byggde sitt stålimperium. Om du också vill bli rik, eller bara bli mer effektiv, så bör du läsa vidare.

5 steg till effektiv tidshantering (+ 1 bonus steg)

  1. Varje natt innan du går till sängs, ta ut ett papper och skriv ner fem saker som du kan och måste göra imorgon som skapar mest värde i ditt företag(eller ditt liv!).
  2. Efter du skrivit ner fem saker, skriv ett nummer vid varje punkt – ett till fem – för att prioritera.
  3. Direkt du kliver upp nästa morgon(eller kommer till jobbet), hämta ditt papper och börja omedelbart att jobba på punkt nummer ett tills den är klar. Sen börjar du på nummer två, och så vidare.
  4. Gör klart varje uppgift i ordning, och låt ingenting distrahera eller avleda dina ansträngningar innan alla fem punkter är avklarade. När du är klar med dom fem punkterna kan du jobba som du vill på andra projekt.
  5. Upprepa steg 1-4 varje natt och varje dag tills det blir en vana.
  6. Lär ut den här processen till alla dina huvudmedarbetare i företaget, och säg åt dom att också upprepa den tills den blir en vana. Be dom sen lära ut processen till sina huvudmedarbetare.

Carnegie fick detta tips av en man som kom in på kontoret och erbjöd hans tjänster som konsult, men Carnegie var misstänksam om konsulten verkligen kunde bidra med något värdefullt.

Konsulten var så övertygad att denna process var värd guld för Carnegie, så han gav honom ett erbjudande. Om Carnegie bara gav honom 15 minuter så skulle han ge Carnegie information (processen du just läste om) som skulle multiplicera Carnegie’s förmögenhet. Men han hade en hållhake i erbjudandet: Om Carnegie bestämde sig för att använda informationen och fann den värdefull, så måste han lova att skicka en check till konsulten för så mycket Carnegie tyckte informationen var värd.

Efter några veckor var Carnegie så imponerad med hans egna produktivitet och effektivitet att han skickade en check på $25,000. Kom ihåg att det här var i början på 1900-talet. I dagens pengavärde motsvarar det över 3 miljoner kronor.

Carnegie inarbetade metoden tills det blev en vana, och lärde den till alla sina viktiga personer i företaget. Han ansåg att den här processen var ett av de mest värdefulla råd han någonsin fått.

”Om det är ditt jobb att äta en groda, så är det bäst att göra det direkt på morgonen. Och om det är ditt jobb att äta två grodor, så är det bäst att äta den största först.” – Mark Twain

Själv föredrar jag att göra det här med papper och penna då det är lättare att hålla fokus då lappen ligger framför dig. Men det finns också digitala versioner som t.ex. Teamly som du kan testa. Om du leder ett team kan jag tänka mig att Teamly kan vara riktigt användbart för att få en överblick över vad alla gör, och för att organisera och utvärdera arbete.

Testa den här ”hemligheten” redan ikväll och skriv ner din lista på fem saker. Kom tillbaka imorgon kväll och lämna en kommentar nedanför om hur det fungerade! För mig har det gjort underverk.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *