Felet med marknadsföringsbudgetar i små företag

Coca Cola annons från 1889. Dom har råd att köra samma strategi idag.
Coca Cola annons från 1889. Dom har råd att köra samma strategi idag.
Hur stor marknadsföringsbudget har du?

Inc. rekommenderar att den ska vara 1-10% av din omsättning. MarketingSherpa säger att ~10% är vanligt för företag med under 100 anställda.

Det finns dock ett väldigt grundläggande fel med marknadsföringsbudgetar.

Majoriteten av stora företag gör det här felet, men också majoriteten av småföretag.

Felet är att behandla marknadsföring som en kostnad utan att sätta det i relation till om marknadsföringen är lönsam eller inte.

I bra tider kan man lyxa till lite extra med marknadsföringen men när det går dåligt blir det oftast marknadsföringen som dras in på först.

En slutsats man kan dra av det här är att många marknadsföringsansvariga och småföretagare inte vet hur lönsam deras marknadsföring är. Dom vet inte hur mycket dom får tillbaka för varje krona investerad i marknadsföring. Därför behandlas marknadsföring som vilken kostnad som helst.

Om dom visste hur lönsamt det var skulle dom endera sluta helt med marknadsföringen (om det visade sig att den inte var lönsam), eller så skulle dom ösa in pengar.

För får du tillbaka 1.5 kronor för varje krona investerad i marknadsföring skulle du nog göra samma sak.

Stora företag som Coca Cola har råd att tapetsera världen med affischer och belamra TV:n med reklam under juletider för att bygga sitt varumärke. Småföretagare har inte den lyxen. För dom är den typen av varumärkesbyggade i många fall bortkastade pengar.

Vad är då lösningen?

Att ha stenkoll på hur lönsam din marknadsföring är.

Det är av den här anledningen som direktmarknadsföring är något du bör kolla in, vare sig du redan är ett stort företag eller går i tankarna på att starta eget. Med direktmarknadsföring är det mycket enkelt att mäta hur lönsam din marknadsföring är.

Om du har en marknadsföringsbudget, eller lyxar till det med marknadsföring i bra tider, kolla in den här artikeln om direktmarknadsföring för att komma igång med lönsam marknadsföring från första kronan.

Vad tycker du om marknadsföringsbudgetar och varumärkesbyggande för små företag?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *