Fallstudie: En webbsida föds

Uppdatering 16 April 2016: Efter att ha gått om Sveriges största bloggar i trafik inom någon månad och blivit uppmärksammad och efterhärmad av de flesta stora mediebolag så sålde jag Hyllat.se under 2015 till en av de största konkurrenterna. Det är nu ett avslutat kapitel, om än mycket lärorikt.


Förra veckan lanserade jag en webbsida, Hyllat.se.

Det är en webbsida där du hittar saker värda att hyllas. Både saker jag personligen tycker är fantastiska, men också vad miljontals personer runt om i världen tycker är fantastiskt.

På söndagen fick jag idén, på måndagen byggde jag sidan, och på onsdagen skrev jag första inlägget.

Igår, fyra dagar efter första inlägget, hade jag 1169 unika besökare (och totalt sen i onsdags 2821 unika besökare).

Hyllat besök
Besök till Hyllat.se

Jämför man det med dom 520 unika besökare som TidigMorgon.se fick under hela förra veckan, så ser du att något är annorlunda med Hyllat.se.

Jag tänkte dela med mig av mina tankar om varför jag startade sidan och vad målet är, för jag tänker att det kan vara intressant att se hur en sida faktiskt föds och kanske i detta fall även dör, beroende på hur det går.

Varför startade jag sidan?

För att testa en hypotes.

Det finns en uppsjö av bloggar i USA som riktar in sig på att dela “virala” videos och bilder (dvs. saker som folk delar med sig till sina vänner på sociala medier), och dom har inom mindre än ett år snabbt lyckats bygga upp miljonpubliker på Facebook och till sina webbsidor.

Jag vill testa om jag kan göra samma sak i mindre skala med en svensk publik, eftersom trafik = pengar.

Det här är ett “open source” experiment, eftersom ni kommer få vara med på resan och se hur jag gör. Vare sig jag lyckas eller misslyckas totalt kommer ni få veta det.

Vad är målet med Hyllat.se?

Målet just nu är att dela “viralt” innehåll och se om jag kan bygga upp en stor publik.

Har du en stadig publik så har du en värdefull tillgång som du kan skapa inkomster från på flera sätt, och kanske i detta fall främst genom annonser och reklamsamarbeten.

För att testa min hypotes räknar jag med att investera minst $500 – $1,000 i att skaffa Facebook fans, dvs. ~3,200 – 6,400 SEK.

Tanken är att när budgeten är spenderad kommer jag ha en så pass stor publik att inläggen sen sprids av sig själv genom sociala medier, men det är något vi kommer att upptäcka. Lyckas jag inte kickstarta trafiken så kan det ta över ett år att bygga upp en betydande publik.

Kommentarer eller frågor?

Dela så blir jag glad!
[et_social_share]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *