februari 25, 2014

De tre nycklarna till digital marknadsföring

Digital marknadsföring är inte alls något mysterium när man bryter ner online marknadsföring i dess separata delar.

Digital marknadsföring kan sammanfattas i tre steg:

1. Förvärv

Att få folk till din hemsida eller landningssida

Det första steget är att få folk att besöka din hemsida och skapa en medvetenhet kring ditt företag eller dina produkter, det vill säga se till så att folk vet att du existerar!

Det finns två sätt att bygga trafik till din hemsida. Endera betalar du för trafiken med pengar eller så lägger du ner tid på att bygga ett flöde av “gratis” trafik.

Gratis trafik

Betald trafik

2. Konvertering

Att övertyga dom att ta den önskevärda handlingen

Det andra steget är att få besökaren att göra det du vill att den ska göra, t.ex. köpa något av dig, begära mer information, gilla din Facebook-sida, osv.

Hur gör man det?

AIDA-formeln är faktiskt rätt bra att använda här.

För det första måste du fånga besökarens uppmärksamhet (Attention), t.ex. genom en väl skriven rubrik.

Sen gäller det att väcka ett intresse hos besökaren (Interest).

Sen måste du skapa ett begär för det du erbjuder (Desire), endera genom en säljtext, en video, bilder eller en kombination. Visa hur kundens liv blir bättre, enklare, roligare, osv. av att använda din produkt eller tjänst.

Och sist men inte minst måste du få besökaren att faktiskt handla (Action), och här kan det faktiskt vara så enkelt som att säga åt besökaren att köpa, t.ex.

“Här är mitt erbjudande. Köp 3 st tandkrämstuber nu och betala för 2, bara 60 kr! Gäller endast veckan ut så passa på idag!”.

3. Retention

Att fördjupa relationen och öka livstidsvärdet

Relationen med kunden slutar inte så fort du fått pengarna. Du vill sälja till kunden igen, och igen, och igen, så länge kunden lever.

Om du t.ex. säljer ekologisk tandkräm så vill du att kunden ska köpa tandkräm av dig livet ut. Då handlar det inte om ett köp á 30 kr utan helt plötsligt kan det handla om ett köp i månaden i 40 år vilket blir 30 kr x 12 månader x 40 år = 14,400 kr!

Och då snackar vi bara tandkräm. Sannolikt kan du också sälja andra produkter till kunden och öka livstidsvärdet ännu mer.

Så om du vet att kunden är värd 14,400 kr under en livstid, skulle du vara villig att spendera 30 kr i steg 1 och 2 (Förvärv och Konvertering) för att få kunden att köpa den där första tandkrämstuben?

Skulle du till och med kunna tänka dig att gå med förlust på första köpet och ge bort en lyxig tandborste värd 60 kr för att vinna kundens lojalitet?

Det skulle jag.

Och nu vet du också hur alla dessa tidningar har råd att ge bort premier till nya prenumeranter (T.ex. “Prenumerera på 12 nummer och få en lyxig brödrost värd 299 kr!”), för dom vet exakt hur mycket medelprenumeranten är värd under en livstid och kan därmed gå med förlust på första köpet men ändå gå med vinst i slutändan.

Frågor?