6 marknadsföringsböcker som legenderna hyllar

MarknadsföringsböckerVill du bli bättre på marknadsföring och försäljning? Läs då dessa böcker. Vad du än gör för att lära dig om marknadsföring, håll dig borta från universitetet. Som Claude Hopkins, en av författarna nedan och en av de största marknadsföringsmännen någonsin, sa när han blev tillfrågad om hur man kunde förbättra kurslitteraturen om marknadsföring: ”Bränn dem!”

Breakthrough Advertising

av Eugene M. Schwartz

Publicerad för första gången 1966, den här boken är min favorit på listan. Och mina få vänner och mentorer som läst boken säger samma sak. Eugene inleder själv boken med att berätta hur många som läst boken kontaktat honom flera år senare för att tacka honom, eftersom den här boken låg som grund för deras framgång.

I boken kommer du lära dig:

  • Den grundläggande strategin för att vara övertygande
  • Om Massbegäret som ligger till grund för all marknadsföring
  • Hur du riktar begäret mot just din produkt (jag nämner det här massbegäret i artikeln om Isabellas Hemligheter också)
  • Rubrikens riktiga jobb, och varför rubriken är det viktigaste i all marknadsföring
  • Vad som menas med marknadens grad av sofistikation (en av dom kraftfullaste sakerna du kommer lära dig i boken)
  • Hur du återupplivar en ”död” produkt
  • Dom tre nivåerna av kreativitet
  • Sju tekniker för marknadsföring i världsklass
  • Tretton sätt att stärka kundernas begär
  • Hur du får kunder att tro dina påståenden innan du gör dom
  • Hur du tar bort invändningar mot din produkt
  • Hur du förstör alternativa sätt för din kund att tillfredsställa sitt begär
  • Hur du ”lånar” trovärdighet

My Life in Advertising and Scientific Advertising

av Claude C. Hopkins

Här är två böcker i en från 1920-talet som båda ses som klassiker idag. Scientific Advertising är så bra att marknadsföringslegenden David Ogilvy sagt att ”Ingen borde få ha någonting att göra med reklam innan han läst den här boken (Scientific Advertising) sju gånger. Den förändrade mitt liv.”

My Life in Advertising är Claude C. Hopkins självbiografi där han berättar om hur kan började jobba med marknadsföring och om några av hans största framgångar, med varumärken som du säkert känner igen nästan 100 år senare.

Scientific Advertising som ses som marknadsföringsbibeln av många handlar helt enkelt om hur du på ett vetenskapligt sätt kan jobba med marknadsföring. Inga gissningar på om din marknadsföring lönar sig eller inte, utan marknadsföring där du vet svaret från första kronan.

Influence: The Psychology of Persuasion

av Robert B. Cialdini

Influence är en klassisk bok om konsten att övertyga, och den förklarar psykologin till varför folk säger ”ja”, och hur du kan använda den psykologin till att knuffa folk i den riktning du vill. Bakom boken ligger över 35 år av forskning och flera år av studier om vad som gör att folk ändrar beteende.

Du kommer lära dig dom sex universiella principerna, hur du använder dom för att bli en skicklig övertygare, och hur du försvarar dig mot samma principer.

Ogilvy on Advertising

av David Ogilvy
Har du hört talas om TV-serien Mad Men?

Den utspelar sig i reklamvärlden i 1960-talets New York City. Huvudkaraktären Don Draper sägs vara baserad på författaren till denna bok. David Ogilvy var verklighetens ”Mad Man” inom marknadsföring, och andra kallade honom ”den mest eftersökta personen i sin industri”.

Boken tar upp många viktiga begrepp du bör känna till. Det viktigaste begreppet är en ”Big Idea”. Vill du bli riktigt framgångsrik behöver du en stor idé i din marknadsföring, och David Ogilvy berättar hur du ska tänka för att komma på en stor idé. Du hittar också många bilder på klassiska annonser genom tiderna, och en förklaring till vad som gjorde dom så bra.

Vill du läsa hans självbiografi rekommenderar jag också Confessions of an Advertising Man.

Tested Advertising Methods

by John Caples
John Caples jobbade i över 40 år i reklambranchen, och i den här boken delar han med sig av beprövade marknadsföringsknep. Annonser kan testas och resultaten kan jämföras. Däri ligger grunden till boken. Caples ger dig fakta istället för åsiker om vad som fungerar inom marknadsföring.

The Robert Collier Letter Book

av Robert Collier
Den här klassikern som skrevs 1937 är 500+ sidor av rena säljtexter. Robert Collier delar med sig av sina säljbrev där han säljer allt ifrån kol till regnrockar. Du får säkert ofta säljbrev i postlådan även idag, och att samma marknadsföringsmetod fungerar även 70 år senare är ett bevis för att det är något att investera i. Google är ett av otaliga företag som använder sig av direktmarknadsföring med fysiska brev, men det är lika applicerbart på email marknadsföring.

Vilken bok inom marknadsföring / försäljning rekommenderar du?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *