10 tips för hur du skriver bättre från David Ogilvy

Att kunna skriva bra, tydligt och övertygande är värdefullt oavsett vad du sysslar med i livet, vare sig du är författare, skriver till din älskade, driver eget företag, klättrar på karriärstegen eller söker arbete.

Den 7:e september 1982 skickade reklamlegenden David Ogilvy ut ett internt memo till alla anställda på hans reklambyrå, Ogilvy & Mather. Memot hette ”Hur man skriver” och innehåll följande 10 råd.

”Desto bättre du skriver desto högre går du i Ogilvy & Mather. Personer som tänker bra, skriver bra.

Luddigt sinnade personer skriver luddiga memos, luddiga brev och luddiga tal.

Bra skrivande är inte en naturlig gåva. Du måste lära dig att skriva bra. Här är 10 råd:

  1. Läs Roman-Raphaelsons bok om skrivande*. Läs den tre gånger. *Writing That Works av Kenneth Roman och Joel Raphaelson

  2. Skriv likadant som du pratar. Naturligt.

  3. Använd korta ord, korta meningar och korta paragrafer.

  4. Använd aldrig jargongord som rekonceptualisera, demassifikation, attitydinell, fördömande. De är utmärkande för ett pretentiöst arsle.

  5. Skriv aldrig mer än två sidor om något ämne

  6. Kolla dina citeringar.

  7. Skicka aldrig ett brev eller memo samma dag du skrivet det. Läs det högt nästa morgon-och redigera det.

  8. Om det är viktigt be en kollega förbättra det.

  9. Innan du skickar ditt brev eller ditt memo, se till att det är kristallklart vad du vill att mottagaren ska göra.

  10. Om du vill ha HANDLING, skriv inte. Gå istället och säg till personen vad du vill.”

David

Källa: The Unpublished David Ogilvy: A Selection of His Writings from the Files of His Partners

Via Lists of Note

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *